Onneksi otin takin matkaan. Yleensä käytän sen vikalla kusella vaan hupparissa ja kaulaliinassa, menee ehkä 2min kiertää toi yks kierros lähipuiston aidan ympäri. Aika usein se myös meinaa saada autiolla puistonreunalla hepulit ja haluis rynniä sinne. Päästäisin sen toki riti ja yleensä päästänkin jos se on tehny paskat jo aiemmin. Jos ei, se tekee ne taatusti sinne kaummaiseen nurkkaan keskelle kinoksia ja mun pitäis halpiscrockseissa kahlata siivoamaan. Juuei. Nyt otin kunnon kengät ja sen takin, ja onneksi otin. Hirveet hepulit :D. Kävelin vähän ja sit vaan loppuajan seisoin suunnilleen paikoillaan se tyyppi veti rinkiä mun ympärillä. :D Oltiin 20min yhteensä. Palkkasin välillä juuston muruilla mun luona käymisestä. Pari kertaa kutsuin, hyvin tulee. Heittelin taas kiveä mutta nyt niin, että kun se oli käyny siellä ja tulossa takas, kutsuin samalla luo ja palkkasin. Kivileikin loputtua jäin vielä kyykkyyn ja se meni just liinan mitan päähän haistelemaan jotain kustua lyhtypylvästä. Otin liinan valmiiksi kireälle jotta saan nyppästyä välittömästi jos ei kiinnosta, ja sanoin "Luksi tule". No piru, tulihan se saman tien, muistaakseni ihan laukalla! Yritin sanoa ja osoittaa sille että mee vaan takas, mutta ei oikeen tajunnu, joten otin pari askelta hajua kohti itse ja ohjasin sen silleen takaisin sinne. Pointtina siis yrittää kertoa, että käy mun luona niin saat mennä jatkamaan mitä teit.

Olen miettinyt tota luoksetulokutsun tottelematta jättämistä. Se ei ole tehny sitä aikoihin. Ainoat kerran oli silloin kun se pelsätyi jotain, säntäsi pakoon ja mä kutsuin juuri ennen ku liina loppui ja se sai kunnon tällit. Kaksi vai kolme kertaa saman tapahtuman aikana. Sen jälkeen se ei ole valehtelematta KOSKAAN jättänyt tottelematta. (Mennään-kutsua kylläkin on). Joskus tulee vaan ravilla, ja ei aina käänny ihan lennossa ilmassa, mutta viive on korkeintaan ehkä sekunnin. Mua jotenkin hämää tää, kutsunko mä tiedostamattani vaan liian helpoissa tilanteissa vai onko mulla ihmeellinen koira? Mulla on melkeen joku pakkomielle että mun pitää saada sille yks tottelematta jättäminen ja antaa räikeä palaute siitä, että jotenkin on ihan luonnotonta jos niin ei käy! :D

En tiedä miksi olin taas valmiina nyppäsemään liinasta, kun tarkoitus on aina ollut että liinalla estetään karkaaminen ja varsinainen 'likainen työ' hoidetaan omalla äänellä ja/tai käsillä. Niillä mitkä on aina mukana. Ei niin, että se oppii luoksetulossa kunnioittamaan liinaa. Kuten aiemmin sanoin, mulle on aivan sama mennään-käskyn kanssa, vapaana ei tarvii koskaan komentaa kun voin vaan itse jatkaa matkaa. Siksi mennään-käskyn kanssa en mee pöllyyttämään sitä, vaan minä ja remmi jatketaan ja kyllä se sieltä perässä tulee halusi tai ei...

Tässä toinen mietinnän aihe. Kirjoitin tän nettipalstalle ja liitän suoraan tänne:

"
Inhimillistänkö mä nyt mun koiraa vai mistä tässä on kyse?

Pentu on keksinyt alkaa vähän kommentoida rappukäytävän ääniä. Pieni "hmpf!". Aluksi mä kielsin sitä rauhallisesti ja se toimi ihan ok. Nykyään asiaa vauhdittaakseni myös palkkaan namilla jos se pysyy hiljaa. Ei KOSKAAN niin että se sanoo räyh -> "hiljaa!" -> namia. Namia tulee vaan kun se turpa pysyy alusta asti kiinni enkä joudu kertaakaan komentamaan olemaan hiljaa. Jos joudun komentamaan, hiljaa-käskyn tottelemisesta saa vaan sanalliset kehut ja nekin aika hillityt.

Olisko se nykyään ehkä 90% hiljaa. Välillä se kuitenkin edelleen sanoo kolahduksiin HMPF! ja ennen kuin ehdin tehdä mitään, se tulee jo mun luo korvat luimussa jotenkin niin "ups, anteeksi että siinä kävi niin, mä unohdin frown.gif" -ilmeellä. Olenko mä vahingossa opettanut sille jonkun ihme käyttäytymismallin? Voiko olla mahdollista että koira tietää että asia x on kielletty, ja silti se ei vaan aina voi vastustaa sitä ja on sitten ihan maansa myynyt kun mokasi?

Mitä tollasessa tilanteessa pitäis tehdä? Mä lähinnä yritän estää itseäni nauramasta ääneen, mutta pitäiskö mun todeta tuimasti että joo tosiaan väärinpä teit, vai kehua siitä kun se "itsekin tajusi mokanneensa"?

Mistä se luimistelu oikeen tulee? Siis siinä vaiheessa kun en ole vielä sanonut yhtään mitään. Sen nyt ymmärtää että moitteisiin reagoisi nöyristelemällä, mutta että jo etukäteen? Jooei, en oo piessy mun koiraa eikä se taatusti pelkää Kamalaa Rangaistusta kun se ei oo sellasta rapun äänille rähisemisestä koskaan saanut. Eli miksi se vetää sen niin överiksi, mun ystävällisen tiukat "älä ny höpsi, ei noin pienet koirat murise äänille" -tuhahdukset tuskin voi kovin syvästi sen sielua satuttaa? biggrin.gif

Entä sitten ylipäänsä se, kun pentu on toisessa huoneessa tekemässä jotain kiellettyä ja kommentoin tuimasti sitä, niin se ihan aina säntää mun luokse. Eikö oo jotenkin nuriskurista että kun olen vihainen niin tyyppi tulee oikeen liki, että joo anteeksi, rankaise mua? Tuskin se nyt ihan noin osaa oikeesti ajatella, mutta sanoinhan että inhimillistän. biggrin.gif"