10x maahan. Ei kestoa, ei vihjettä, ei käsimerkkiä, ei mitään. Minä istun keittiön tuolilla, vähän alaspäin kumartuneena, ja lopulta piti vähän antaa käden pudota sylistä lattiaa kohti että pentu älysi mennä maahan. Tosi hyvä "oivalla itse" -treeni. :) Ei mitään esineitä eikä leluja lattialla, koetti kyllä katsellaan hakea, samoin tarjosi eteen tulemista. Alun takkuamisen jälkeen se putosi ihan nätisti, tosin ei kyllä tykitä uutta maahan menoa heti, vaan miettii kovasti välissä. Palkaksi naksu ja namin tiputin etujalkojen väliin (yksi tippu sen korvalehdelle :P). Nousee kyllä ylös samalla kun mä kohosin ottamaan uuden namin pöydältä käteeni.

Taidan jättää noi maahan-paikalla-treenit vähäks aikaa ja treenata eka ton maahan menon tapahtumaan riippumatta mun asennosta. Niissä treeneissä en sano mitään, en käske enkä vapauta, naksautan vaan. Sit pitäis saada se vielä ärsykekontrolliin tai ainakin käsimerkin tilalle sanallinen vihje, ja silloin lienee syytä käyttää myös vapautuskäskyä. Eikö oo ihan loogista, että kun olen hiljaa ja naksautan vaan pennun käytöksistä, ei tarvii myöskään vapauttaa? Sit ku käsimerkillä tai sanallisella käskyllä pyydän maahan, sit aina vapautetaan kanssa.

Eli tavoite on nyt ensin naksutella se maahan meno tapahtuvaksi vaikka mä en olekaan maassa polvillani. Tähän asti se ei ole toiminut muuten muuta ku vahingossa. Ensin istun eri tuoleilla, sit olen seisomassa, sit eri puolilla pentua.

----

22:30: 10x eteen tulo. Istuin ekat 7 toistoa tollasella patjakuutiolla, ei haitannu ollenkaan. Sit nousin seisomaan. Ekalla (kahdeksannella) jäi tosi väljäksi ja istui vaan tyhmänä siinä monta sekuntia ennen kun tajusi tiivistää, kaksi vikaa taas melkeen liiankin tiiviitä.

Ei kellään olis laittaa havainnollistavaa kuvaa jossa koira on juuri ideaalikohdassa?

http://koti.mbnet.fi/varjo/luoksetulo.jpg - tallaa ohjaajan varpaille = liian lähellä? tai ainakin tassu huonosti. :D

http://www.kriegerhof-dobermanns.com/BHnugaluoksetulo.jpg
- aivan liian löysä, eikö?

http://personal.inet.fi/koti/nuuskakairan/kuvat/Viivi_luoksetulo.JPG - vähän liian löysä mun makuun, mutta onko oikeesti?

http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/kaipr/luoksetulo.jpg - aika ideaali?

https://vuodatus-media-4.vuodatus.net/g/58682/1838313.jpg
- mä tykkäisin melkeen tällasesta...

---

00:30: noin 15 x maahan meno. Ensin istuin olkkarissa tuolilla, se tarjosi ihan sikahienon eteen tulon, mutta olin päättänyt että kriteeri on maahan meno enkä sit huolinu sitä. :I Aluksi taas vähän säätämistä ja epäröintiä, mut kun siirsin kädet sylistä tuolin reunoille, niin sit alko tippumaan ihan ok. Eka ehkä 7kpl vaan naksuttelua oma turpa kiinni. Sit pari toistoa "maa" -> käsimerkki -> nami -> "ok". Taas lopuksi naksuttelua oma-alotteisista.

Sanoin sille pari kertaa "nouse" kun jäi vaan makaamaan. Nousee sillä istumaan. :) En tiedä ymmärtääkö se sitä sanaa, olisko ihan sama mitä sanon. Hyvin voi olla että ymmärtää, olen käyttäny sitä aika paljon. Ehkä siitä tulee meidän maa-istu -kaukokäskysana... nousee nimittäin tosi hyvällä tekniikalla, etuosa nousee, takaosa pysyy aivan paikoillaan.