Ulkona vissiin lähes -15, musta tuntu että omia keuhkoja kirvelee, mutta pentu kyllä veti ihan normaalia rallia...

Ulos lähdöt sujunu tänään neljällä aiemmalla käynnillä oikeen hienosti. Nyt se näki kun pakkasin treenikassia ja mulla oli lisäks kompostipussi kädessä kun yritimme lähteä. Piipiip, kitikitinää, piiip? Hyssyttelin, päästiin rappuun. Vinkuu taas. Mulla oli kaks namia kädessä, ajattelin että otan pennun sivulle ennen ku päästän. Ei meinaa ohjautua, ei millään. Ne pussit varmaan hämäsi? Valotkin ehti sammua, mutta mä päätin että me ei mennä ylös eikä alas ennen kun elukka on tullu sivulle. Siinä sitä sit menikin hetki jos toinenkin, mutta lopulta minä voitin ja pääsimme ulos. :P

Käytiin eka pieni kävelylenkki, sitten kentälle. Mukana lelu, kasa nameja (nakkeja + froliceja samassa purkissa) ja eiliseltä unohtunut nappula-kissanmärkäruokaseos loppupalkkana. Irroitin pennun kokonaan remmistä, pelkäsin että tallaan vaan itse sen narun päälle tms. Kämmäsin heti aluksi, ilmeisesti kädestä tippui yksi nami maahan ja pentu jäi etsimään sitä. Mä olin just ehtinyt sanoa "seuraa" ja astuin askeleen eteen päin, ja tyyppi jäikin penkomaan maata... rykäisin ja houkuttelin sen sitten vaan uudestaan asemiin. Toisen kerran sivulla ollessa pentu meinas lähteä haahuilemaan, ja nappasin sitä villoista kevyesti kiinni ja ohjasin takas istumaan. En oikeen oo varma mitä siinä kävi.

Tehtiin sekä parin askeleen imutusseuraamista että sivulla oloja niin, että vien käden välillä pois pennun kuonon edestä. "Odotusta" 1-3 sekuntia. Muutama eteen tulo, se tulee ulkona paljon tiiviimmin kun sisällä, melkeen mun alle saakka. :D

Sitten lelu kehiin. Tällä kertaa "ympyräköysilelu" ja se oli pennusta vähän ehkä suoraa narulelua kivempi, pitää käyttää tätä jatkossa. Leikki todella hyvin ja intensiivisesti :). Muutama irroitus, tällä kertaa ei jäänyt ollenkaan härkkimään lisää nameja, vaan tarrasi raivolla takas leluun. Annoin sen pari kertaa voittaa ja otin pari askelta taaksepäin. SE TOI LELUN ITSE TAKAS! :) Suuret kannustavat kehut ja palkaksi uusi vetoleikki. Kerran lelu katosi johonkin, heitin sen vähän matkan päähän ja pentu toi sen. Toisella heitolla en ollu varma oliko sillä lelu ja olin jo menossa katsomaan mihin se tippui, kun huomasin että olihan se koko ajan koiralla. :D Hienoa. Lopuksi vika irroitus ja lelu taskuun. Pentua olis vielä leikityttänyt.

Juostiin yhdessä kassille, olin kaivanut rasian kassin päälle esiin, kansi siis toki kiinni. Pentua sai napauttaa alussa kerran kuonolle että se malttoi jättää sen purkin ja muisti taas että ai niin, omin lupinensa näillä rasioille ei ollu mitään asiaa, niitä ei saa raapimalla aukeamaan. :P Nyt palatessamme sanoin "palkka" samalla kun avasin sille rasian. Pitää varmaan vaihtaa tota sanaa, voin kuvitella että kentillä hoetaan kauheesti "palkkaa, palkkaa sitä!" enkä halua että omani hämääntyy siitä. Ehkä se voi olla vaan purkki tai purnukka tai kippo tai joku. En tiedä tarviiko sille edes olla mitään sanaa. Ehkä sit kisassa voi vikan liikkeen jälkeen sanoa sen taikasanan, ja piski tietää että kohta juostaan kehästä ulos repulle syömään? Oppii se tosin sen varmaan ilman mitään sanallisia vihjeitäkin. :D Joka tapauksessa piski hotki palkkaansa, kiinnitin liinan samalla takas pantaan.

Keräsin kamppeet, sanoin piskille "loppu", se jäi vielä vähän kärkkymään ja käveli ihan jaloissa. Vihjaisin sitten "mene!", ja sehän ampaisi ku tykin suusta. :D

---

Luulen että valoisaan aikaan vois alkaa treenata ESINERUUTUA. Toi köysilelu vois olla aika hyvä. Ajattelin kokeilla sellaista, että tiputan lelun pennun huomaamatta, johonkin selvään paikkaan mistä se erottuu hyvin. Tielle tai kentälle, ei mihinkään metsän kanervikkoon. Edetään vähän matkaa, palataan samaa tietä takas, ja annan sen itse huomata lelun ja vahvistan suuresti jos reagoi siihen yhtään mitenkään.

---

Treenin jälkeen mentiin vielä puistoon, päästin penskan irti. Siis liina toki perässään. Vähän arvelutti kun kaikki namit oli menny treenissä, jos jotain tulee eikä mulla oo palkkaa.. no se lelu toki, sitä olisin sit käyttänyt. Luksi veti ihan hirveetä rallia. :D Juoksee ihan helkkarin läheltä ja pari kertaa tuli hyppäämään vauhdilla mua vasten, josta ärähdys. Tosta vois karjaista ihan kunnolla, mä en halua että se kehittää siitä tapaa. :P

Oltiin metsän laidalla kun piski juoksi aika kauas, ja mä kyykistyin ihan pieneksi keskelle nurtsikenttää. Ei se kyllä tajua mitään, tuli heti etsimään mutta tais mennä hetki ennen ku erotti mut kannosta. :D Se tuli sit mun luokse ja lässytin sille hetken. Luksi alko murisemaan mun taakse ja mulle tuli saman tien sellanen olo, että me ei olla enää yksin... pysyin edelleen kyykyssä ja komensin "hiljaa!", keräsin liinan käteeni. Pentu hiljeni hetkeks, mä mietin että nousenkö ylös vai tekeydynkö liikkumattomaksi, nielaisispa maa mut... meinaan olin juuri lässyttänyt pennulle aika lahjakkaasti ja hävetti ihan helvetisti. En edelleenkään kääntyny katsomaan, Luksin reaktiosta olin aika varma että ihminen ja ehkä toinen koira. Luksi alko uudestaan pörisemään, ja tokaisin sille jälleen HILJAA! ja kun hiljeni, sanoin että ei siellä oo sulle mitään. Sit päätin kerätä ylpeyteni ja lähdettiin jatkamaan matkaa, vilkaisin olan yli sen verran että näin että toinen koirakkohan siellä oli. Luksi ei koko aikana ollu ollenkaan menossa niiden luokse, ja kun nousin ja sanoin että mennään, se lähti hienosti mun mukaan oikeaan suuntaan. Kerran yritti pysähtyä ja katsoa taakseen, josta komensin uudestaan vauhtia.

Kiitos siis vaan että ilmaisit että emme ole enää yksin. Olisitko voinu kuitenkin havaita ne toiset pikkasen aiemmin?! Hävettää...

Pidin sitä hetken kiinni ja päästin vielä lopuks irti. Oon miettiny sitä, että en oo opettanu mitään "nyt oot vapaa" ja "nyt oot taas kiinni" -sanaa. Haittaakohan se? Positiivista on se että se ei ainakaan opi välttelemään mun luokse tulemista, kun ei oo koskaan "joutunut takas hihnaan". Lasken sen liinan vaan omia aikojani käsistäni ja poimin taas takas, pentu ei tajua siitä mitään. Onhan se kuitenkin aika hämmentävää, kun välillä on tilaa juosta, ja välillä spurtista saa tällin kun onkin narussa ja naru loppuu? :/ Enhän mä myöskään meinaa pitää sillä liinaa sen koko loppuelämää, eli isona se toivottavasti on niin hallinnassa että on joku 2m hihnassa tai vapaanavapaana. Jossain vaiheessa siis viimeistään pitää opettaa sille vapautussana. Kai se voi olla vaan se tuttu "ole hyvä" tai "ok".

Ihan lopuksi vielä uudestaan leikkiä, ei ollu enää nameja -> en halua pyytää irroittamaan, joten annoin pennun voittaa ja kantaa lelua sen minkä kantoi. Kun tiputti, sieppasin sen pois.

Kotona sai ruuan. Pentu kärkkyi edelleen tekemistä, joten yhdellä kämäsellä (kuiva) frolicilla ilman naksua maa-istu-vaihtoja. En sanonu mitään, houkuttelin sitä vaan. Jos kuiva frolic ei enää kiinnostakaan niin voit siis poistua :P. Kerran nousi seisomaan ja siinä tekniikka ei oo luonnostaan ollenkaan puhdas, sitä saa varmasti treenata. Noi maa-istu-maa-vaihdot sen sijaan on tosi hyviä, siis se ihan luonnostaan tekee sen takaosa täysin paikoillaan pysyen :) Ja hyvin kelpas kuivat muruset. Vielä lopuks vähän leikkiä.