"Meillä oli alkavaa ongelmaa luiden (tuoreet oikeat luut, mitkään kuivatut ei oo herättäny yhtä suuria tunteita) kanssa. Tai monesta mun tutusta, joita konsultoin, se ei ollut edes mikään ongelma, mutta musta oli. Eli kun lähestyin, pentu otti luun ja halusi siirtyä sen kanssa kauemmas. Ei murinaa, ei mitään, mutta riitti se pelkkä epävarmuuden ele. "Vieköhän se tän multa".

Tän jälkeen se söi tuoreet luut vain ja ainoastaan mun kädestä. Vähän jäykkänä aluksi, mutta kyllä se siitä aika nopeesti alko muuttua. Joka kerta varasin hollille myös reilut palat sen suurinta herkkua, kuivattua maksaa, ja otin pari irroitusta (irroitus opetettu lelun kanssa ja osasi sen oikein hyvin) kesken luun syönnin. Ekalla ei olis irroittanu millään, mutta vedin luun napakasti suusta pois ja n. 20cm päähän (oli koko ajan siis koiran näkyvillä), kiitin, annoin vaihdossa maksaklöntin ja palautin luun takas kun maksa oli nielty. Sen jälkeen se on aina irroittanut luusta halukkaasti, saanut aina vaihdossa kunnon palan jotain muuta sikahyvää, ja heti luun takas.

Näin mentiin muutama kuukausi. Se syö oikeita luita keskimäärin ehkä 1-2 kertaa viikossa, eli yhteensä alle 10 kertaa. Pari päivää sitten annoin sille luun ekaa kertaa siten, että en aikonu pitää siitä itse kiinni. Oli yks toinen homma kesken portin takana, ja ajattelin että pentu saa syödä sen nyt omalla puolellaan yksinään. No, se otti luun, vei sen pedilleen, katsoi mua sieltä hämillään, tuli luun kanssa portille kärkkymään, katsoi taas että tuu nyt sieltä. Tässä vaiheessa mä kannustin että syö syö. Se tepasteli vielä jonkun kerran edestakas ja totesi sitten, että ei se ruokailuteline nyt kai ole tulossa, pakko syödä itsekseen.

Ja mä olen äärettömän tyytyväinen että mitään ongelmaa ei koskaan ehtinyt kehittyäkään, kun tajusin puuttua ensioireisiin ajoissa. Ja juuri meille oikeilla keinoilla! Jumalan kiitos en alkanut paiskomaan ja rankomaan ja torumaan ja ties mitä, kun ongelman ydin oli se että mun koiralle oli vain hitusen epäselvää syökö ihmiset koiran kanssa samoja ruokia. "