Tuskun ja vanhan kasarmin alueella, muutama koira kuollutkin. "Kuulemma". No, mulle on aivan sama onko varmuutta vai ei, olen hermorauniona joka tapauksessa. Arvasitteko, että vanha kasarmi on tämä meidän puisto, jossa hoidan kaikki pisapissatukset, tottistreenit, namien etsinnät ja jossa oli tarkoitus vetää joku päivä kauden eka jälkikin.

Äsken käytiin koiran kanssa kusilenkillä, ihan eri suunnalla, mutta pidin sitä silti alle metrin narussa ja nyin pään ylös joka ainoa kerta kun se kumartui haistelemaan. Koiraparka oli lopulta aivan pihalla, eikä kivaa ollu mullakaan. Sitten kun edessämme oli keskellä jalkakäytävää paperiin kääritty, ketsuppia pursuava n. 3cm nakin pätkä, mä kiljaisin koiralleni niin että pelästyttiin kumpikin sitä ääntä. Ihan ku jostain piilokamerasta koko tilanne, oikeasti. Muija kuvittelee että myrkkynakit suunnilleen jahtaa meitä, ja sitten yksi nakki makaa oikeasti keskellä katua valmiina hyökkäämään meidän kimppuun. Ei hyvää päivää. Soitin mutsille ja ilmoitin silleen hienovaraisesti että saatan kohta tarvita terapiaa, järki lähtee justiinsa.

---

Luksin kanssa on tänään opeteltu nosta-vihjettä. Aivan epävirallisesti ja koko juttukin tuli ihan vahingossa. Olen joskus yrittänyt opettaa sille, että kun kongi tms aktivointilelu tyhjenee, se tois sen mulle, niin täytän sen uudestaan. Lucy-hoitobeagleni tajusi sen aika hyvin, ja musta se olis aika pähee juttu. Ei se vaan oikeen tajunnu. Se kyllä tuo kongin mulle silloin, kun siellä on joku murunen jääny jumiin eikä koira saa sitä itse irti, ja se sanoo että auta mua.

No. Annoin sille jonkun olisko ollu perunasalaattipurkin jämät. Ihan tavallinen muovinen purkki, kannen se repi irti, mutta se pohjaosa oli tosi kiva. Istuin tuolillani ja se toi sen mulle, päästi irti niin että se jäi mun tuolille mun persiin viereen. Kehuin, otin sen, kävin keittiöstä vähän lisää täytettä, etsin kannen lattialta, runttasin sen kiinni ja annoin koiralle.

Seuraavalla kerralla se toi sen taas, mutta se tippui lattialle. Mä käännyin, osoitin purkkia ja vaadin että koira nostaa sen lattialta mulle. Onnistui helposti.

Tää toistui ehkä viisi kertaa, sit sanoin että nyt oot kyllä syöny jo aivan tarpeeks. Yritti se vielä, mutta en enää reagoinu.

Nyt illalla se keksi sen saman purkin lattialta ja toi sen mulle. Kävin pistämässä sinne murusen maksalaatikkoa (miten mulla nyt on lähiaikoina menny arvioit ihan pieleen, tonkin avasin vasta eilen ja sen päiväys menee jo huomenna! Tänään on syöty siis reilusti maksalaatikkoa, ja kohta pikkuväkikin saa aimo satsit sitä.). Sama on toistunu nyt aika monta kertaa, ja aloin yhdistää nosta-vihjettä siihen kun koira tuo purkin, se tippuu, ja odotan että se nostaa sen mulle käteen. Hmpf, mulla on nytkin purkki kutittamassa kyynärpäätäni. :D Se heittelee sitä tossa itsekseen ja tuo vähän väliä mulle, että anna ny vielä jotain.

---

Iltaruualla koira olis tarjonnu sivulle tuloa jo ennen ku ehdin pyytää, muta hyppyytin sen vaihteeksi patjakuutiolle paikallaoloon. Jo oli aikakin, huomaa että ei saa antaa rutinoitua. :D Kestoa 15s, kerran kun korjasin hymyäni, koira ihan hitusen nytkähti suun liikkeestä, mutta muuten aivan erinomainen.

Aloitin muuten oikeasti maahanmenokoulutuksen kirjanpidon. Mitähän mä sanoisin, tähän mennessä tehty varmaan satoja toistoja. Lasken siis niitä koiran makuulle menemisiä, en niitä, kun se jo makaa maassa ja palkkaan toistaen namin kanssa "maa"-käskyä. Saa nähdä tuleeko tässä vaan uskon puuto itselle...