Helvetti, nyt alkaa olla oma pää aivan solmussa. Olen sujuvasti löpissyt toisille miten sitä kantamista pitäis alkaa rakentaa, mutta tää näyttäis olevan taas tällanen "tehkää niin ku mä sanon, ei niin ku mä teen" -juttu. MINÄ EN OSAA!

Koska olen ystävällisesti jauhanut paskaa teidän kanssa, niin jauhakaa nyt joku mulle. :D Laittakaa vaikka niitä mun omia lauseita tulemaan takas jos ei muuta... :P

Eli. Miten koira opetetaan pitämään esinettä kunnes pyydän sanallisesti irroittamaan?

(Omasta ojenneusta kädestähän saa aika helposti sen "tiputa se tähän" -vihjeen, mutta kun en nimenomaan halua mitään sellasia. Haluan voida ottaa kapulasta kiinni tai tarkkuusetsintäesineiden kohdalla laittaa kädet alle ja pyytää koiraa sylkemään vasta sitten. Se EI SAA reagoida niihin mun käsiin.)

Se osaa nostaa ja se ymmärtää irroituskäskyn. Miten yhdistän nää silleen että PIDÄ sitä kunnes pyydän irti?

Naksuttimen kanssa tehdessä saan kyllä ne nostot merkattua ja ollaan koiran kanssa samalla aaltopituudella. Jos en naksautakaan, koira nostaa esineen pari kertaa uudestaan ja alkaa sitten tarjota maahan menoja, perusasentoja sun muita viimeeksi naksuteltuja juttuja, ja olemus menee koko ajan epävarmemmaksi. Sen mielestä nostamisen ja "heittämisen" looginen jatko ei ole rauhassa suussa pitely, sille ei tule mieleenkään tarjota sitä. Tästä me ei oo päästy minnekään vaikka olen yrittänyt tätä mielestäni monen monta kertaa.

Jos laitan koiran istumaan ja tarjoan sille jotain lelua, se kyllä yleensä ottaa sen "ota"-pyynnöllä suuhun. Mutta ote on sellanen kovin hento ja koko koiran ilme on taas ihan WTF. Vaikka mulla on lelu ja vaikka teen hyvin rennosti ja vapaasti, koiran mielestä silti yritän opettaa sille jotain eikä se oikeen tajua mitä, ja se paineistuu. Jos pistän saaliiksi, se kyllä tarraa leluun kiinni ja alkaa repiä sitä mun kanssa (ja irroittaa käskystä), mutta sekään ei ole mitään pitämistä, eikä ylläri ylläri oo vieny meitä puusta pitkälle. Koiran mielestä me leikittiin, ei pidetty esinettä kauniisti suussa.

Äsken kokeilin sitä mitä tein maanantain tokotunnilla. Koira ottaa lelun, kävelen takaperin poispäin, koiran pitäis kantaa mun perässä tullen kunnes pyydän lennossa irti. Edes pari askelta. No ei siitä tullu taas yhtään mitään... tää periaatteessa kuulostaa ihan loogiselta.

Sit vaihtoehto on toki vielä se ns. pakkonouto. Koira eteen istumaan, koiralle esine ystävällisesti mutta pakottamalla suuhun, leuoista tarvittavan vahva tuki ettei pudota, kehutaan koko ajan, pyydetään irti, palkataan. Luksi kestää sen ihan hyvin, ongelma on mun päässä... en vaan periaatteessa haluais opettaa sitä tolleen. En leluilla, esineruutuesineillä enkä noutokapulalla.

Ne esineruutuesineethän se on viime aikoina tuonu taas selkeesti paremmin käteen asti, eli se on auttanu kun olen vaan pyytänyt nostamaan uudestaan niin kauan että olen saanut sen käteen, mutta on se silti kaukana siitä istuu eteen ja luovuttaa vasta pyynnöstä -tilanteesta, minkä sinnekin haluisin.

---

Kokeilin taas ties mitä. Antaa esineen (mustekalalelun lonkero, jonne tungin grillitikun, jottei ole ihan lötkö) ja peruuttaa itse. No, onnistu paremmin ku aiemmin, mutta silti aika... plaah. Kokeilin laittaa esineen telineeseen kahden tuolin väliin ja istua itse sen systeemin takana. Koira istui kans, otti sen telineeltä suuhunsa ja välillä ehdin naksauttaa ajoissa, välillä se oli jo sylkeny sen kun painoin... juuei, ei onnistu näin.

Sitten muistelin alkuaikojen juttuja. Mä aloin miettiä noutoa joulukuussa 2008, kun pentu oli 4kk. Kaivoin maililootasta Kaisan "pakkonouto"videot ja totesin että Urho ainakin näyttää yhtä piestylle ku oma mudini tota tehdessä. Jos siitä kerta kuitenkin tuli oikein hyvä, niin kaipa se meilläkin toimisi. Kaivoin myös yhden blogin, jossa on kuvailtu kahden viikon nouto-ohjelma, ja jota muka aloitin jo joskus silloin vuodenvaihteessa.. kröhöm.

Täällä siis on sivun suht alaosasta ylöspäin tullen operaatio pito osat 1/14 -> 14/14. Ja nytpä päätin että me aloitetaan tää sama heti maanantaina. Metallikapulalla, niin meneepä sekin sit suoraan, ja se toivottavasti hillitsee sitä puremista. Ja vasta maanantaina siksi, ku huomenna lähdetään aamulla aikaisin (7.00?) hyppytekniikkakurssille ja yövyn viikonlopun mökillä. :) Mitään typeriä kapuloita sinne raahata, jos kurssin jälkeen illalla enää yhtään jaksaa niin jotain maastolajia ihan ehdottomasti mieluummin!