Koira toi mulle ohutta pitkää luuta päivällä, se piti sitä suussa mun vieressä ja sain ottaa siitä kiinni ilman että se sylki sitä veks. Keksin siitä, että kokeillaanpa tehdä pitoharkkoja tolla. Että vasta "kiitos" -sanalla irroitetaan, ei silloin kun mun kädet on alla, tai ylipäänsä syljetä sitä mun päälle.

Äsken kokeiltiin. Pelkän luun kanssa ihan ok, mutta heti kun se tajuaa että mulla on namit, sillä menee keskittyminen niihin ja se ei enää tajua ottaa koko luuta. Saatiin me pari ihan hyvää. Ongelma saattaa olla siinä, että kun toistan pari kertaa kiitos -> irti -> nami -kaavaa, koira yrittää heti oikaista ja olla ottamatta sitä lainkaan, kun ennakoi jo irroitusta. Ja oikeassahan se on, palkka tulee kun koira on jo päästänyt irti. Ei suinkaan silloin kun sillä on esine suussa.

Otin lopulta pakkonoutoa luulla. Kaikkea sitä :D. Istuin tuolilla jalat harallaan ja koira tuli itse tiiviisti sinne väliin istumaan, ihan liki. Pyysin mä pari kertaa välissä korjaamaan "lähemmäs" -sanalla. Sen se on oppinu maastolajien treeeneissä, kun lopuks riisutaan jälkivaljaat/pk-liivi, pyydän koiran "lähemmäs" jos se jää liian kauas odottamaan riisujaa. Yritin pari kertaa "ota"-sanalla, mutta ei, nyt ei aukee suu ollenkaan. Se siis ehti purra sitä luuta ja mälvätä oikeen kunnolla, ja jätin ne palkkaamatta, niin sit meni pasmat niin sekasin että ei tullu enää mitään yritystä. Ei se kuitenkaan poiskaan lähtenyt, en pidänyt sitä mitenkään kiinni.

Siispä minun kätösin koiran suu auki. Höpisin koko ajan oikeen silleen rempseesti "nyt se suu reippaasti auki vaan, noooin, sit pannaan tää sisään, hyyyvä". Pidin koiraa ihan kevyesti kuonosta kiinni. Ei yrittäny pakittaa, ei yrittänyt venkoilla, ei edes käännellä päätä pois mun otteesta. Silitin sitä toisella kädellä päästä ja kaulasta ja kehuin. Erehdyin kerran sanomaan "noin! hienosti!" aivan liian innostavasti ja se liikahti heti. Kun maltoin pitää äänen hyyyyvä, nooooooin -moodissa, koirakin oli rauhallinen. Tällä tavalla se piti sitä aivan pureskelematta ja kaikin puolin liikkumatta. Jokusen hetken kuluttua "kiitos" ja annoin koiran pudottaa kapulan mun käsille, taisin osin ottaa sen itse pois sen suusta, kun ei se ainakaan ekalla ollu ihan varma saako päästää. Pidin sen leukoja pitävän käden koko ajan kevyesti kiinni koirassa, myös kun pyysin irti, että alusta asti tulis selväks että se käsi tekee mitä tekee mutta kiitos-sana on se mikä merkkaa irroituksen hetken.

Kolme tai neljä toistoa. Ei (ylläri? :D) avannu suuta missään vaiheessa itse, joten aukaisin sen napakasti mutta hellästi ja laitoin kapulan sisään. Tais jonkun kerran yrittää pyöräyttää kapulaa tai siis luuta, josta rauhallinen "älä", ja kehu kun lopetti.

Näin me se nyt tehdään. Joku sana sille pitäis aika pian varmaan keksiä. Hae ja tuo on poissuljettu. Ehdotuksia "nouto" tai "noutaa" tai "hakee", mutta mikään ei oikeen tunnu niistäkään hyvältä. Emmäätiijä.

Sit maahan menoja. Vähän silleen yllärinä, olin heittäny pari namia lattialle noutosession loppupalkaksi ja kun koira palasi mun luo ne syötyään, "maahan". Meni. Tehtiin joku toisto perusasetelmissa eli että minä istuin tuolilla ja koira suoritti matolla. Sit nousin seisomaan, hyviä edelleen. Jätin jokusen oma-alotteisen palkkaamatta ja laitoin koiran odottamaan käskyä. Hyviä edelleen.

Sitten kävelin vielä pari metriä eteiseen päin ja meinasin tehdä siinä. "Maahan". Ei mitään. Toistin, ei mitään edelleenkään. Sanoin että ei sitten ja menin namien kanssa hetkeksi muualle. Rauhoittamaan kohonnutta "vittutästätuletaasmitään"- ahdistustani.

Uus yritys. Koira jotenkin hämäänty siitä ku seisoin tuolla. Se yritti hakea sen patjakuution ympäri, mitä käytettiin aamulla kiertoharkassa. Monta monta kertaa. Sit tuli plätsähtämään mun eteen maahan, ja kun en merkannu niitä, meni taas sinne patjan vierelle ihmettelemään. Höh, ja mä kun vaan odotin että se on mun lähellä mutta ei valmiina maassa, jotta voin sanoa "maahan"!

Saatiin sit pari ihan hyvää. Ja vikalla taas "maahan", ei mitään. Odotin hetken ja uudestaan "maahan". Meni. Lopetettiin siihen.

Mikähän siinä nyt tökkii? Oli jo ihan positiivinen olo mutta nyt ressaa taas aivan hulluna. :(