Koulun vaaleanlaatankentällä. Sai luvan olla viimeinen kerta vähään aikaan ainakin, minä en sen kanssa treenaa.

Liikkeestä seisomisia. Aivan vituilleen. Mudi hyppää pystyyn, ei pysähdy.

Liikkeestä maahan menoa. Tai ylipäänsä maahan menoa. Ai mikä maahan? Sitä junnattiinkin sitten hetki jos toinenkin.

Liikkeestä istumista. Istuuhan se kun peruutan. Kokeilin kävellä koira vapaasti vasemmalla mukana tullen, napakka käsky ja stop-käsimerkki suunnilleen sen naamalle lävähtäen. Istuu, mutta hitaasti ja silmin nähden hämillään. Tän varmaan saa tarpeeksi toistamalla kuntoon, joten mun mudi suorittaa kokeet sitten tehden pelkkää istumista, kun muita jääviä se ei osaa eikä opi.

Pk-luoksetuloa. Kokeeksi joltain 5m matkalta tänne-käskyllä ilman mitään apuja. Tulee ihan pokkana sivulle. Muistuteltiin lähietäisyydeltä mitä se tänne tarkoittikaan. Paitsi että mudi lakkasi ymmärtämästä myös odota-käskyn ja peruutti mukaan vähän väliä. Siispä muistuteltiin myös odottamista. Odota. Peruutan askeleen. Hyvä. Nami. Odota. Sama x kertaa. Pidensin luoksetulomatkaa pariin kolmeen metriin. Vikana 20m päästä, heitin pallon jalkojeni välistä kun koira oli aika lähellä. Odotti jotain muuta ja hämääntyi pallosta.

Ihan lopuksi vielä paikalla makuu. Olin kylki koiraa kohti. "Maahan". Tulee perusasentoon ja heiluttelee häntää siinä samalla luimien. Mistä helvetistä se on ton keksinyt? Maahan. Maahan. Maahan! MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAN! Tota viimeistä en sanonut vaikka mieli teki mylväistä. Tuskin mun ääni silti ihan normaalina pysyi. Lopulta tuuppasin sen jalalla pois perusasennosta ja se oli naama muhun päin. Maahan. Sitten meni. Kehut ei varmaan ollu kovin vilpittömät. Mudi sai maata ensin n. 15s, laitoin sille palkkanappulat odottamaan noin 5m päähän missä itsekin seisoin. Sitten menin koiran luokse ja kiertelin sen ympäri kaksi vai kolme kierrosta. Paineistuu siitä. Lihapullanmurunen, ja seisoin vielä perusasentokohdassa koiraa rauhassa kehuen varmaan melkeen 10s. Ilme parani mutta vähän paineessa se oli edelleen. Vapautus suoraan nappuloille ilman perusasentoon nostoa.

Miten mä taon sen päähän että maahan on maahan on maahan on maahan on maahan vaikka koira olisikin perusasennossa? Mistä pirusta se on keksinyt että silloin ei tartte tipahtaa makuulle? Ei tartte vai ei voi?

No, ihan sama. Näemmä on ylivoimaisen vaikeaa opettaa koiralle jotain sellaisia peruskäskyjä kuten maahan ja seiso. Mua ei vituta se treenaaminen, musta on hauskaa käyttää viisi minsaa tai vartti päivässä siihen. Mua vituttaa se kun mikään ei suju, se ei osaa mitään, kaikki menee aivan perseelleen, ja me junnataan niitä typeriä samoja juttuja edelleen vuoden jälkeen. Olkoon. Sitten mä meen parin viikon päästä ns. koulutusleirille josta maksan melkeen viisikymppiä, mutta mun koiraa siellä ei kyllä kouluteta, ei yhtään. Se saa tehdä esineet ja se oli siinä. Ihan vitun sama.