Piilopaikkamakuuta on treenattu jo aiemminkin toko-sm:ää varten, kun tavallinen alokasluokan makuu alkoi olla niin tylsää. Muu perhe lopettaa lomansa kohta ja apusilmät poistuu käytöstä, joten otetaan joka ilta ruokakupilla makuu nyt vielä kun on mahdollista. Ilman valvovaa silmää en tosiaan jätä koiraa, vaikka se ei mitään nousemisen elkeitä ole osoittanutkaan. Tämä vaan on sellainen juttu missä pelaan  tosi varman päälle, olen antanut ohjeeksi ilmoittaa mulle piiloon heti jos koira suunnilleen värisyttää tassukarvojaansa. :P

Noutoa (pelkkää pitoa) kokeilin pienen tauon jälkeen puukapulalla. Piti oikein levollisesti ja mälväämättä, mutta kapula kyllä tuppaa menemään syvemmälle suuhun kuin olisi tarkoitus.

Kaukokäskyjen istu-maahan-vaihtoa. Ekana jumitti ihan kunnolla, vaikka olin alle metrin päässä koiran edessä. "Oho" ja nostin koiran kaulavilloista istumisasentoon. Parin noston jälkeen alkoi nousta itse. Tehtiin sitten ihan namilla imuttaen muutama vaihto, ja sen jälkeen toimi n. metrin päästä ilman ylimääräisiä apujakin. :)

Luoksetulon pysäytystä on tehty lelun kanssa pihalla. Pidin sitä pitkään ongelmana ja hankalana opettaa, ja mun synti on jo tavan luoksetulossakin se, että otan aivan liikaa koko liikettä enkä palkkaa vauhdista, ja sitten ihmettelen kun se on ainakin välillä vähän hidas... :P Nina sanoi mulle, että jos koira osaa seis-käskyn kunnolla, niin ei mitään luoksetulon pysäytystä tartte sen kummemmin erikseen opettaa, seis on seis siinäkin. Vastustin tätä, mutta nyt luulen että se ehkä onkin niin yksinkertaista. Luksi pysähtyy kyllä, mutta stopit ei ole yhtä "kuin seinään" ku liikkeestä seisomisessa on. Ja mä haluan niiden olevan, karsin ennemmin vähän vauhdista kuin otan hitaat pysähtymiset. Näyttää, että se on vaan vähän hämillään, "oikeesti seis kesken leikin vai?! no selvä!" ja uskon, että stopit nopeutuu kun koiralle tulee varmuutta. Jos ei, sitten täytyy keksiä muuta. Tätä pitää ilman muuta seurata nyt huolella, ettei ehdi tulla tavaksi moinen.

Ja se samperin perusasento, se on taas levinnyt. Sivusuunnassa paikka on oikein hyvä ja etutassut on nätisti, koira ei ole yhtään liian edessä niin kuin se oli joskus aiemmin. Sen sijaan se perse kiertyy mun vasemman jalan taakse ja koira menee vinoon. Jotain vinkki vitosta millä se korjataan?