Pihassa tunnari ennen lenkille lähtöä. Täällä on -20, mutta en oo vieläkään löytäny selvää vastausta vaikeuttaako pakkanen koiran haistelua niin oleellisesti, että nenäjuttuja ei pitäis treenata. Vähän nyt ehkä siltä tuntui että vaikeuttaa. Ekalla kapula oli mattotelineen jalan takana osin lumikasan alla, ja koira kävi siinä ihan lähellä mutta ei löytänyt. Lopulta se otti siitä lähimmän. Tuli vielä toinenkin väärä ennen kuin itse lähemmäs mentyäni koirakin osui oikealle kapulalle. Tokalla toistolla oikea sen sijaan löytyi nopeasti. Kolmas on tässä videolla. Harmi että se haistellessaan tönäsee muutamaa kapulaa, se pitää ilman muuta saada pois, mutta nyt olen vain iloinen siitä että se on tajunnut tän jutun juonen eikä kahmi sieltä mitä sattuu :)

Jäällä tehtiin viestit. Koira jää Jounille, mä poistun kilsan, kolme lähetystä mulle-jounille-mulle. Alku oli jo hankala, kun jäällä oli kävelijä tulossa meitä kohti. Odotettiin sen saapuvan. Nainen huusi, että älä vaan mun takia ota koiraa kiinni, L vastasi huutoon :P ja minä sanoin että en otakaan. Puin sille pk-liivejä ja viestipantaa juuri. Harmi, että en tullut selittäneeksi sen enempää, kerrankin kun joku suhtautui koiraan niin positiivisesti, niin olis voinut jatkaa että meinataan tehdä tällanen harjoitus ja siksi puen koiralle varusteita.

No. Lähdin kävelemään. Nainen kääntyy kanssa pian ympäri ja lähtee palaamaan takas mistä tuli, sinne mihin mäkin oon menossa. Oli laitteet mukana ja sain täsmällisen mitattua matkan. Juoksin välillä. Jounilla ja koiralla oli silti saakelin kylmä odotella. Lopulta oon menny 900m, en malttanut pidempään. Nainen on jäänyt sinne välille seisomaan ja ihmettelee varmaan mitä teemme. Onneksi se jatkaa kulkuaan ja on kohta mun kohdalla, joten päätän odottaa että se tulee sieltä ohi ennen kuin annan luvan lähettää koiran.

Koira lähtee hyvin, tulee vähän matkaa suoraan, sitten kaartaa rantaan sinne puolelle mistä nainen kulki. Jää siihen sahaamaan rannasta toiseen, ei kuulemma totellut mitään vaikka Jouni huusi sitä takas. Lähdin vastaan ja ehdin ehkä 100m kävellä lähemmäs. Meillä oli puhelimet ja lopulta päädyttiin että mä kiljun keuhkojeni pohjalta että sain koiran tulemaan mun luokse.

Jounille päin lähee hyvin, kaartaa kuitenkin vinoon, palaa itse menemään mun silmin kohti Jounia, mutta jossain aika lähellä oli pysähtynyt kuulemma. Tätä en huomannut, mutta onhan se 800m pitkä matka enkä tosiaan näe juokseeko koira poispäin vai seisooko se. :D Meni kuitenkin luokse lopulta.

Mulle päin oli tullut 50m ja pysähtynyt, lähtenyt uudestaan itse, juoksi taas eka vinoon sinne mistä se nainen oli mennyt, mutta korjasi sit mun suuntaan. Juoksin siellä omassa pisteessäni vaakasuoraan koiraan nähden, jotta se näkis mun liikkeen. Sieltä se sit lopulta tuli, tosin en oo varma seisoiko se taas välillä vai juoksiko koko ajan. Hyvin saattoi seistä juuri silmin etsimässä minua.

Ihan perseelleen. Liian pitkä matka, häiriöihminen, ja ehkä tota pitää tehdä jäällä vaan pimeellä että koiran on helpompi siirtyä nenään kun silmiä ei ole. En tiedä miksi se ekalla lähti siltä mun tekemältä polulta pois, kun aikansa sitä juoksi ja sit kaartoi vinoon. Mä näin myös koko ajan Jounin ja koiran, koira ei kuitenkaan erottanut meitä vaikka liikuttiin. Höh.