10 namia = viisi toistoa paikalla oloa maaten. Sama kaava kun aiemmissakin, mutta ilman naksua. "Maa" -> käsimerkki -> nami -> toinen nami -> ok. Pari kertaa se ponnahti heti ok:n jälkeen vähän koholle, pari kertaa jäi makaamaan, jolloin houkuttelin sen ylös tai odotin että nousee. Yritän nyt tälleen vääntää sitä rautalankaa, "ok" = pyydetty asento saa ja pitää muuttua, palkkaa ei tule enää vaikka jäät siihen.

Sitten aloin pohtimaan, taas kerran. Syy miksi maahassa paikalla olo ei tule toimimaan, ts. se ei tule tajuamaan mitään. Käsimerkki. Mä houkuttelen sen mun kädellä maahan. Se pysyy maassa niin kauan kun mun käsi on siinä ja sieltä tulee namia. Se keskittyy siihen käteen ja hyvin epätodennäköisesti kuuntelee ollenkaan että puhun samalla. Se käsi on se ongelma, sitä on tosi vaikea häivyttää myöhemminkään pois. Eli ensin pitäis saada se maahan meno pelkän sanallisen vihjeen avulla tapahtuvaksi ennen kun siihen voi alkaa ottaa kestoa. Sitten voin käskeä maahan, ojentaa namin, vetää käteni pois, ojentaa toisen namin, vapauttaa.

Vai olenko mä taas ihan väärässä?

Kaipa sitä vois kokeilla kerran. "Maahan" -> käsimerkki -> nami -> käden veto hetkeksi pois -> toinen nami. Jos nousee, niin sitten.. sitten mitä? Olen aika varma että se nousee, mutta mistäs sen tietää. Jäihän se äskenkin välillä makaamaan vielä ok:n jälkeen, kun olin vetänyt kädet syliini.

Itse asiassa mä tein osan niin, että ohjasin sen tyhjällä kädellä maahan ja annoin namin toisesta. Ehkä sitä vois hoitaa tolla? Hemmetti, en minä tiedä.

No joka tapauksessa, taisin ottaa 5 + 5 toistoa maahan menoa. Sitten vaihdoin kuitenkin istumiseen. Käytin sille tuttua käskyä "istu". Kun en taas tiedä pitäiskö se vaihtaa ensin käskyksi "sit"... käsky -> kehumista ehkä n. sekunnin ajan -> nami -> ok. Kerran kun olin ojentamassa namia, se ehti nousta vähän ylös namia vastaan -> rykäisy -> palasi istumaan, suuret kehut ja nami suuhun sekä vapautus. Kerran se ei reagoi istu-vihjeeseen ollenkaan, jolloin myös rykäisy -> istuu sen jälkeen. Liitän videon jos siitä ny näkee mitään.

Eli.
1) maahan meno eka sanallisesta vihjeestä tapahtuvaksi vaikka mä seison tai olen ainakin kyykyssä, ettei tarvii istua lattialla
2) liitä istumiseen se vihje "sit"? naksukuuri istumisesta, ei tarvii montaa kertaa tehdä niin se alkaa tarjota sitä oma-alotteisesti, ja pääsen varmaan nopeesti hokemaan "sit" aina samalla hetkellä. Sitten vasta paikallaoloharkkoja kun osaa eka istua vihjeestä.

Voinko tehdä heti alussa niin, että pentu istuu -> sanon samalla hetkellä sit -> naksautan -> annan namin -> vapautan ennen kun ehtii nousta? Voinko siis tavallaan yhdistää tota vihjettä JA vapautusta samalla aikaa? Eihän se tajua tosta mitään, tai siis sama ku meidän hihnakäytösharkat tähän asti on ollu: MINÄ pidän huolen että remmi ei kiristy. Tossa mä tavallaan "annan sen nousta vasta luvalla" vaikka se ei sitä tiedäkään, eli mä pidän huolen että ehdin livauttaa luvan ennen kun se ehtii nousta. Tajuaako kukaan? :D

Tai sit mä mietin sitä istumista. Miksei se vois kuitenkin olla sama sana eri tilanteissa? Kentällä ja treeneissä äänensävy on napakka ja sanat suorastaan syljetään pontevasti suusta. Kotona sössötän pehmeästi "istupa siihen" tai vaikka se sama "istu". Se tulee ihan eri äänensävyllä. Ei nyt varmaan oo suuri vaiva opettaa tota sit-vihjettä siihen rinnalle, mutta tarviiko sitä, onko siitä hyötyä?

Istumista otettiin siis kans 5 + 5 toistoa. Sai vaan yhden namin kullakin istumisella.