Ma ilta/yö: pennussa virtaa vielä hiljaisuusajan jälkeen, joten keksin sille jotain muuta lelujen paiskomisen sijaan. Treenihetki käyntiin, seisoin hiljaa ja annoin pennun tarjota mitä se haluaa. Sain taas siinä täsmälleen sivun ja eteen tulon välissä eli tosi vinosti 13kpl maahan menoja. Parilla se pysyi usean namin ajan, naksuttelin niistäkin jos ei ehtinyt nousemaan sillä välin kun kurotin uuden namin pöydältä. Hamusi pari kertaa sivulle tai eteen, mutta olin päättänyt että kerran se aloitti maahan menoilla, tehdään vaan niitä. Vikalla namilla pyysin sen sivulle ja annoin sen siitä.

 

Ti aamu ennen kouluun lähtöä (7.30): ei oltu ikuisuuteen treenattu tällaiseen aikaan, joten ihan huvikseni otin kun oli aikaa. Leikkasin ensin etujalkojen kynnet niin että pentu seisoi lattialla. Ihmeellisen blah-asenne sillä, yritti kerran jopa väistää! En tiedä mistä tää nyt on tullut, se on aina saanu namia palkaksi eikä sitä oo viime aikoina edes leikattu suoneen. Pitää nyt ehkä vaihtaa frolicit maksaan/munuaiseen, niin on isompi palkka, ja palkata joka kynnen jälkeen. Viime kertoina olen saattanut nipsiä koko jalan ennen palkkaa.

Ja mua alko heti stressaamaan. Kohta se varmaan puree mua.. juuei. :P

Katsoin myös hampaat, ok.

Sitten maassa oloja kolme toistoa: käsky "maa", käsimerkki (tuntu että vikalla reagoi jo ennen käsimerkkiä?), 3/3/2 namia, aina namin annon yhteydessä toistin kehuvalla äänellä "mmaaaa", lopuksi "ok" ja namin heitto kauemmas.

Ti ilta eli äsken: aloiteltiin peruuttamista. 10 toistoa. Olin kyykyssä, ja maahanhan se vajoaa, en aina saanu ees seisomaan nousulla sitä nousemaan mukana. :D Olin sit loppuajan itse seisten, mutta silti se meni tosi herkästi maahan. Laitoin siis namikäden kämmenen ulkopuoli "kuperana" esillä (tarkoitus tehdä tästä vihje) sen rinnan kohdalle ja "työnsin" sitä taaksepäin. En fyysisesti. Sain mä lopulta ne kymmenen toistoa, oli pennulla ainakin puuhaa ihmetellä kun maahan menot ei auttanu. :D

Paikallaoloa kolme sarjaa. Otin videolle kaikki, katsotaan laittaisko jonkun niistä nettiin. "Pysy", 3-4 namia kouraan, syötin niitä sille ja toistin taas namin annon yhteydessä käskysanan. Kerran nousi, josta vaistomaisesti rykäisin. Totesin, että tosiaan kun palkka on mulla ja ympäristö tylsä, virheen merkiksi riittää pelkkä palkan evääminen, ei sitä tarvii erikseen rangaista tai kieltää. Se vaan tuli niin refleksinä. :D Putosi heti takas istumaan, josta kehu ja välitön palkka. Lopuksi kans "ok" ja vikan namin heittäminen kauemmas haettavaksi.

Yritin liikkua ihan pienenpieniä askelia pennun ympäri, siis käytännössä vaan edessä kun tosiaan askeleet oli sentin pituisia, mutta niin kuin olisin ympyrän kaarella. En huomannu pennun liikkuvan, mutta musta se oli lopuksi liian naamakkain mun kanssa, eli se taisi liikkua samaan tahtiin pikkuhiljaa mun kanssa? :D :P Eli huomio: ota tässä vaiheessa etäisyyttä vaan taakse jos sinnekään, ja sit kun noi sivuaskeleet tulee kehiin, astu selvästi, älä hivuttaudu tolleen epämääräisesti.

Ruoka valmiiksi (sai sekaan tonnikalaa, namii!) ja metallikapulan pitoa. Otin neljä toistoa. Eka yllättävän hieno, piti sitä ihan rennosti ja rauhassa sen sekunnin ennen naksautusta. Keskityin niin että unohdin koko ajan kehua äänellä... huoh. Tokalla sähelsin hetken ennen ku sain sen suun auki, muuten ok. Kolmas sit ihan fiasko, en osaa sanoa pyristelikö pentu vastaan ja siksi tiukensin otetta ja aikaa tuli lisää, vai ajattelinko itse että pidän vähän kauemmin ja pentu alko sen takia rimpuilemaan. Hitto, en tosiaan muista. Yritin ottaa nääkin kameralle mutta muistikortti tuli täyteen ekan aikana, eli tota ei näy. :( Tää oli taas tällainen "häviävän pieni aika päättää mitä tekee", ja minä päätin että rimpuileva pentu saa mun otteen tiukentumaan sekä sen pannasta että suusta (pidin siis toisella kädellä suuta kiinni, naksu oli pannasta pitävässä kädessä). Yritti pakittaakin, pistin vastaan. Kun oli hetken, siis ihan pienen hetken rauhassa, naksulla sai luvan sylkeä kapulan. Ajattelin ottaa ton epäonnistuneen jälkeen vielä neljännen (alun perin piti lopettaa kolmeen), jonka oli tarkoitus olla nopea, keskittynyt ja onnistunut suoritus. Muista kehua äänellä, älä odota että se ehtii alkaa rimpuilla vaan palkkaa HETI kun kapula on suussa jne. Mua alko itseänikin jo stressata ihan hulluna tää, enkä halunnu lopettaa tollaseen. Pentu aluksi koetti väistää mun taakse tai kauemmas vaan, mutta "nostin" sen takas etupuolelleni ja juttelin iloisesti (ja piski satavarmasti huomasi, että mä kimitän liian korkeelta. Älä ressaa, hyvä siitä tulee!). Sitten suu auki, kapula suuhun, ja nyt en kuollaksenikaan muista miten se meni... *nolo* Vissiin ihan hyvin. Paremmin ainakin kun toi edellinen. Suuret kehut ja syömään.

Kupilla tuttu käsky "pysy", hetken odotus, "ok" ja jäin seisomaan siihen. Pentu ei noussut sekään. Se teki tän saman kun käytiin kusella ennen treenejä, ok:lla vaan jumitti ovella edelleen. Mikähän ihme se nyt on ja mistä se on sen keksiny? Mun rykäisy pysymystreenissä kun nousi ilman lupaa? Mitään muuta edes kaukaisesti siihen liittyvää en keksi tapahtuneen... :/ Eli muista nyt pitää se turpa ummessa!

Mikähän olis konkreettisesti hyvä tapa reagoida? Toistan käskyn "pysy"? Menen pentua kohti? Ei se oo koskaan ehtiny liikahtaa mitenkään oleellisesti, yleensä vaan perse nousee ilmaan. Jos se ehtii ottaa monta askelta, mitä sitten teen? Perään käsi ojossa lähteminen saa sen varmaan väistämään vaan lisää ja siitä se ainakin ottaa painetta. Käsky "takaisin"? Iloinen, normaali ääni?

Mä oon viime päivinä huomannu muutenkin, että kun ojennan käden silittääkseni sitä, se on jo singonnut hakemaan mulle lelun. :D :P Okei, ei se mitään, silitykset ei oo kovin kummosia sen mielestä. Mutta kertooko tää enemmän siitä että mä leikin sen kanssa liikaa vai liian vähän? Jotenkin se on nykyään tosi herkkä käden ojentamiselle noin muutenkin. En tajua miksi, ei sitä oo retuutettu eikä läimitty. Jos haluan ottaa vaan pannasta kiinni, niin se helposti väistää. Yhdistäny sen hampaiden katsomiseen/vieraan kopelointiin? Noutoon? Kynsien leikkaamiseen? Hmm, hyvin mahdollista. Käsi = otan susta otteen ja jotain ikävää tapahtuu. Voisko olla, oikeesti? Miten se ny noin herkkikseksi on ruvennut?

Rapsuttelu- ja muuten vaan kiinnipitelykuuri siis.