Ei oo oikeen mitään tehty, mutta mudinpoikanen reagoi mun mielialaan kovin voimakkaasti ja on ihan mun varjona kotona. Se selkeesti uuvuttaa sitä, vaikka ei tosiaan oo moneen päivään oltu pissatuksia kummemmilla lenkeillä, saati treeneissä. Mutta ei ny siitä sen enempää täällä. Kotona on yritetty tehdä niitä maahan menoja. Ei suju.

Äsken sitten vihdoin reilun tunnin lenkille, josta puolet metsässä/kallioilla irti. Otin koiran taas sivulle ennen irti päästöä. Olen tyytyväinen siihen, että se ihan oikeasti keskittyy ja pitää kunnon kontaktia, eikä yritä varastaa, kiljua, huutaa tai muuten ole ihan "v*tun muija, nyt äkkiä!" :D. Irroitin siltä remmin ja kaikessa rauhassa asettelin sitä kerälle, ja koira killitti koko ajan asennossa. Ei oo kauaa vielä voitu noinkaan tehdä, sitä sai suunnilleen pitää pannasta ettei se varasta. Toi toimi myös viikko sitten Moralla. Se osaa! Otin pari yhden askeleen siirtymää ennen vapautusta. Koira ampaisi pari metriä ja käänty kattomaan mua ihan niin ku "tehdäänkö me vielä jotain vai juoksenko jo oikeesti?" :D.

Heiteltiin välillä sammaleeseen juusto-frolic-murupussista etsittävää. Sit leikittiin myös piilosta, tuota, tällastä köyhän miehen versiota. Koira jäi käskyllä istumaan ja mä poistuin jonkun puun taakse, ja huusin sitä sitten tule-kutsulla. Ei ollu joo kovin vaikeeta löytää, hmpf. En voi leikkiä sen kanssa oikeeta piilosta ellei joku pidä sitä kiinni ja käännä sen katsomaan väärään suuntaan, koska karkuun en pääse enkä uskalla jättää sitä niin kauaks aikaa istumaan tai ollenkaan selkä muhun päin, että pääsisin sen näkemättä kunnon piiloon. No, hauskaa oli silti. Pinkaisin juoksuun kun se oli lähellä.

Pari ohitusta, eka ihan kotinurkilla vasta lähdettyämme, puhuin puhelimeen ja se vielä pahensi tilannetta ennestään. Meillä ON "kun se on puhelimessa, se ei voi komentaa mua" -ongelma. En oikeastaan ennen uskonu että selalsta voi ollakaan, mutta niin vaan sattu omalle kohdalle. L sai raivarit mäyräkoiralle. Takas tullessa toka, dobberi ja kääkkä, ne meni tien reunaan. Mentiin aivan hiljaa ohi, ehdin sanoa omalle "anna olla" ennen ku oltiin ihan kohdalla, en tiedä auttoko se. Namipalkan sai.

Tossa joku päivä mä suunnilleen väänsin itkua näiden kanssa. MITÄ mä teen väärin kun sen oo saanu sitä pörinää vielä pois? Ymmärrän kyllä noin teoriassa, että tän rotuisen koiran kuuluu olla sellanen joka ei kertakiellosta ehkä vielä tokene, vaan sen pitää olla sinnikäs ja kokeilla ja yrittää ja olla heti lannistumatta vaikka tulis kovastikin osumaa. Muuten ne paimennettavat elukat veis sitä ihan miten tahansa ja koirapolo värjöttelis nurkassa. Mutta samalla mun päässä kirkuu "se mikä tapahtuu, vahvistuu" ja "koira tunneoppii koko ajan" ja ties mitkä mantrat. Katkaise se käytös, kitke se niin kovaa että se loppuu, jos kehitystä ei taphdu niin rankaisu ei ole riittävä ja ja ja ja... joo, ja se on nuori uros, ja sen kuuluu olla nuori uros. No, räyhätä sen ei kyllä kuulu, mutta jossain määrin "se kuuluu ikään". Mutta silti. Pitääkö mun hakata se koira niin että se nyt ihan oikeasti loppuu, että tule selväksi "kuka käskee" (yöks, kuulostaakin ihan kauheelta), vai jatkanko vaan että kiellän sanallisesti vaikka siitä ei näytä olevan apua, ja palkkaan silloin kun menee oikein? Kuinka monta sataa toistoa se oikeen tarvii? Onko tässä kyse siitä, että koira "ei kunnioita mua", kun se tosiaan saattaa jatkaa murinaa vaikka kiellän miten kovaa (sanallisesti)? Jos imutan tai muuten palkkaan tiiviisti nameilla, se menee yleensä tosi hyvin. Onko se lahjomista vai palkkaa? Haistattaako koira pitkät aina siis siksi ku en heiluta nakkia sen naaman edessä?

Olin oikeasti ihan itkun partaalla, ja sen lenkin se meni taas oikein nätisti ja hiirenhiljaa. Samoin jos kihisen kiukusta jo valmiiksi, koira ei sano mitään. Viittaako tää siihen, että kun olen räjähtämässä, se ei uskalla koetella onneaan ja on siksi nätisti? Eli että se tietää että en tykkää siitä, mutta normaalisti en "uskalla" suuttua niin kovaa kuin silloin ku pinna on katkeamaisillaan?

Huoh, nyt alko taas masentaa, vaikka tänäänkin oli ihan ok päivä. No, 50/50 :P