Ensinnäkin. Siellä on +4. Meikä lähti hupparissa ja kaulaliinassa ja oliko edes ihan hitusen kylmä!! Käydään yleensä sellanen n. vartin kierros tossa omassa puistossa ennen nukkumaan menoa.

Käytän koiran yökusella nykyään fleksissä. Ennen se oli pitkälti irti, mutta kun niitä jänöjä alko tulla, ja erityisesti kun tossa pari viikkoa sitten sattui se remmissä-jonnekin-tempaisu. Paholaisen kapistus on ihan kätevä just näihin tällaisiin. Koira saa narua jotta pääsee paskalle pöpelikön puolelle, mutta se on kuitenkin kiinni ja nopeasti kuritettavissa jänistilanteissa. Ensimmäinen kerta voi olla vahinko mutta toinen on silkkaa idiotismia. Totta mooses pyrin siihen, että se saa mahdollisimman pian olla taas kokonaan irti, mutta sitä odotellessa olemme tehneet suunnitelman ja suorastaan toivomme niitä rohkeina jänöjä.

Mä kokeilin kerran pururatalenkillä laskea fleksin maahan kun vaihdoin vaatetta. Koira istu siinä ihan vieressä ja fleksi oli siis normaaliasennossa, koko naru kelan sisällä. Sitten lähdin vaan liikkeelle, fleksi edelleen maassa. Koira tietysti lähti mun kanssa, veti vähän fleksinarua ulos ennen kun se fleksimötikkä liikahti kans mukaan. Koira sai hirveän slaagin siitä perässä raahautuvasta jutusta. Se teki aivan kuten arvelin, eka valahti ilme, sitten se luikki häntä koipien välissä pari metriä eteenpäin ja käänty takas tullen mun luokse. "Auta, toi jahtaa mua!" Autoinhan minä, oikeen petasin sen niin että minä kyllä suojelen ja kannattaa tulla tänne ja voi poloa, mites nyt noin.

Joo, olen aika paskiainen. Mutta koiraa vahingoitettiin eläinkokeessa vaan vähän. :P

Ja tää liittyy nimenomaan näihin jänisjuttuihin. Koira on ihan tarkoituksella fleksissä eikä pitkässä liinassa. Mikäli se sinkoaa jäniksen perään, mä kutsun sitä kerran nätisti. Reaktioaikaa on noin sekunti tai kaksi. Sen jälkeen jyrähdän ja pamautan sen fleksikotelon koiraa päin/sen perään. Olen varma että se saa hirveän slaagin siitä, ja on toki pieni riski että se säntää sitten paniikissa fleksin kanssa ties minne, mutta sitä varten teinkin tuon aiemman eläinkokeen. Uskon että se tulee mun luokse. Fleksi varmaan hajoaa mutta hajotkoon vaan.

Mutta ei niitä hiton jäniksiä oo vähään aikaan näkynyt.

Mutta äsken. Mulla oli nakit taskussa, oli jääny agitunnilta. Oltiin vasta päästy puistoon, näin että tiellä n. 10m päässä meistä vilahti. Ehdin ottaa fleksikotelon käteeni silleen että saan sen nopeesti pamautettua ja melkeen jo herkuttelin ajatuksella, että valitsepa nyt väärin niin muistat sen lopun ikääsi. Ei, musta ei ole kivaa pahoinpidellä mun koiraa, se ei oo tän jutun pointti. Musta ei myöskään ole kivaa pitää sitä kiinni, ja kyllä mä olen odottanut että se tilanne tulisi, jotta saatais tätä asiaa eteenpäin ja koira voisi palata vapaana ulkoiluun.

Kilinkellit, minä en sanonu missään vaiheessa mitään, koira kyllä terästäytyi ja vilkaisi jänistä ja tuli sen jälkeen häntää villisti heiluttaen mun vierelle, että enpäs edes meinannu! Liiskaantuneet lämpimät nakit oli ihan kiva kaivaa taskusta.

Käveltiin sen perään ja kutsuin koiran kerran luokse. Kääntyy välittömästi. Ei se oikeen jäljille lähde, mutta menis kyllä nuuskimaan sitä paikkaa missä se eläin nähtiin. Toisaalta pyynnöstä se myös jättää ne, huomattavasti enemmän se jotain narttujen kusia jumittaa ja saan toistaa mennään-käskyn (paitsi että en yleensä vaivaudu toistamaan, minä ja remmi mennään ekan jälkeen, kyllä se rakki sieltä perässä jollain tapaa tulee).

No, hetken kuluttua näin koirasta että nyt on taas jotain. Siili. :) L ei oikeen tiedä miten siihen pitäis suhtautua, menee kyllä ihan lähelle mutta varovasti ja valmiina hypähtämään pois. Varoitin taas että älä saakeli työnnä nokkaas sinne, mä en ainakaan lähde sun kaa päivystykseen nyppimään piikkejä kuonosta. Minä paha paha ihminen annoin koirani haistella sitä joitakin sekunteja, sit pyysin sen mun luokse. Hienosti tulee, ei mitään ongelmaa. Koira sai katsoa kun annoin siilille yhden nakin palan. Se taitaa olla aivan liian suolaista sille, mutta jos tän kerran ihan pieni... ja kiltit koirathan tunnetusti saa vielä vähän lisää nakkia itsekin. Mennään-pyynnöllä lähdettiin eikä koira kääntyny edes taakseen katsomaan.

Ehkä me kohta hylätään se paholaisen kapine, vaikuttaa sen verta hyvältä että kaipa tuo elikko vapautensa taas ansaitsee. Onhan se siis metsälenkeillä toki koko ajan ollu irti, eikä toi yöpissatus oo sen liikunnan kannalta ku yks paskan hailee onko se narussa vai irti. Mulle se on vaan periaatteessa iso asia, että koira on niin hyvin hanskassa että voin pitää sen tossa irti.