Sateinen, todella sateinen kisapäivä. Mentiin jo edellisenä yönä Imatralle ja yövyttiin teltassa. Aamulla revin päälleni mitä ihmeellisimpiä vaatteita, ja vasta videolta tajusin miten kauhealta olenkaan näyttänyt. :D No, kävin lounastauolla vihdoin ostamassa sadetakin, nyt on koko kumiasu olemassa. Tärkeämpää oli kuitenkin säilyä kuivana (läpi kastuttuani mua alkaa vituttaa aivan suunnattomasti) kuin näyttää hyvältä.

Järjestelyt oli mun mielestä muuten kaikin puolin jees, ruusuja opasteista, riittävän (?) tilavasta parkkiksesta, hyvin hoidetusta ilmoittautumisten vastaantotosta ja mun mielestä kisapaikka ylipäänsä oli ihan hyvä. Ei kyllä ole paljoa kokemusta mihin verratakaan. Mutta se lopun kisakirjojen ja palkintojen jaon odottelu oli jotain aivan kamalaa!! xO Tapahtuman nettisivut on myös edelleen nurin, sekin on niin noloa että en vaan voi käsittää. Kisapaikalla olis voinut myös olla roskiksia selvästi enemmän, kakkapussien kanssa harhailijoita näkyi aika paljon.

Päivän avauksessa erikseen vielä muistutettiin, että on jokaisen omalla vastuulla huolehtia siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Se tuntui olevan monelle todella ylivoimaista. Alokasluokassa oli "tuomarin puhuttelu" aluksi. Kello oli 9.30, jolloin aikatauluissa oli mainittu kehien alkavan, mutta silti paikalla oli ehkä 30 osallistujaa (alokasluokassa taisi olla reilu 80 koirakkoa) ... voittajaluokassa kuulemma puuttui osallistujia vaikka miten hirveästi välistä, ja lopulta tuomari päätyi ottamaan ihmisiä suorittamaan kehän laidalta aivan randomjärjestyksessä! :o Ei näin, ei näin..

Alokasluokassa oli kolme kehää. Kehät oli suoraan kiinni toisissaan. Tilaa ei yksinkertaisesti ollut metsänreunan ja tenniskentän välillä yhtään lisää, joten minkäs sille mahtaa, mutta vähän turhan ahtaalta tuntui. Koiria myös karkasi kehästä toiseen, itse näin yhden tällaisen tapauksen, kuulemma sattui enemmänkin. Keskimmäisessä alokasluokan kehässä oli luoksetulo, ja se oli jostain syystä metsän laidasta yleisöä päin, ohjaaja ohjattiin seisomaan vain pari metriä kehänauhasta kehän sisälle päin kutsumaan koira. Joo tiedän, että treenin puutetta meillä, mutta en silti ihan ymmärtänyt miksei luoksetuloa voinut tehdä metsään päin. Edellinen liike loppui jotakuinkin keskelle kehää ainakin meillä, joten yhtä pitkä matka oli kävellä kumpaankin suuntaan.

No, ne kootut selitykset.. sanotaanko alkuun, että mua jännitti aivan saatanasti. Normaalisti toko- tai agilitykisassa se jännitys kuitenkin laukeaa kun oma vuoro alkaa, tai viimeistään sen aikana jossain vaiheessa, mutta eipä vaan nyt. Se oli jotain aivan hirveää. :S

kehä 1/ Vesa Rantaharju
luoksepäästävyys: 10
paikalla makuu: 10
kok.vaik: 10

Hyvin alkoi. :) Luksi oli kuuden koirakon satsistamme ensimmäinen ja makasi reunassa yleisön puolella. Vähän aikaa se tuijotti yleisöön, muuten katseli minua.

Oltiin numero (1)26 ja ennen omaa vuoroa katsoin seuraamiskaavion ja muut jutut jonkun muun suorittaessa. Tuomaritäti oli aivan saakelin tiukka arvostelussaan, ja minun silmiini myös hirvittävän epälooginen. Esimerkiksi mun mielestä aivan ihanan energinen ja vietikäs belgi sai seuraamisesta jonkun seiskan. Täydellistä, mutta koira kai vähän painoi. Jeee :S

Tässä välissä oli ihan kohtuullinen tauko, kehien vierestä ei kyllä tullut mieleen edes yrittää ehtiä poistua, mutta ehti kuitenkin palkata, pissattaa, jaloitella, kerrata pari juttua ja virittää koiran seuraavaa kehää varten.

kehä 2/Pirkko Bellaoui/VIDEO
seuraaminen remmissä: 8½ (mun mielestä siinä ei ollut oikeen mitään hyvää, enkä tajua mistä se repi meille noinkin hyvät pisteet. Käännöksiä meillä ei edelleenkään ole kovin kummoisina olemassa, ja välillä oli väljää ja herra ties mitä.)
liikkeestä maahan: 9 (ohjaajan askelrytmi sekosi käskyä antaessa ja se hidasti täysin tahtomattaan... tiesin heti itsekin että mitä hittoa mä tein, ei pitänyt, voi paska. Ai mikä jumalaton jännitys??)
luoksetulo: 8 (Juokseekohan koira suoraan mun ohi yleisöön... no ei, koira lähti hyvällä laukalla, muutti vähän ennen minua raville ja edessäni pysähtyi ravistamaan. :DDD Satoi kyllä suorituksemme ajan eikä ihan vähääkään, mutta pidän tätä silti enemmän rauhoittavana signaalina. Se yleisöä kohti laukkominen ja mun jännitys yhdessä vaan paineisti koiraa niin paljon? Ravistuksen jälkeen koira jäi seisomaan ja katsoi minua "ai mitäs mä olinkaan tekemässä" -> älysin toistaa käskyn, jolloin suoritti kunnialla loppuun.)
kok.vaik: 8 ("jännittääkö sua? Joo, siltä kyllä näyttääkin. Sulla on hyvä koira mutta sä pilaat sen suorituksen. Varmaan tuossa maahan menossa ei ollut tarkoitus hidastaa, koira olisi taatusti mennyt ilmankin. Ja seuraamisessa sinä latistat koiraa. Kokemusta vaan lisää niin paranee suorituksetkin.")

Ennen seuraavaa kehää ei paljoa ollut aikaa. Ehdin palkata edellisistä ja ottaa vähän seuraamista ja yhden seisomisen. Oikein hieno. Mahtavaa, ehkä se onnistuu, eikä koirani valukaan maahan. Mentiin kehään, ja tultiin saman tien hetkeksi takas ulos, kun edellisen papereissa oli jotain häikkää ja niitä piti vielä säätää. Voi saatana, mulla hajoaa aina keskittyminen kun tulee joku tällainen.

kehä 3 / Timo Pussinen/VIDEO
seuraaminen vapaana: 9 (tuntui edelleen aika kauhealta, videolla näyttää paremmalta, oikeastaan ihan hyvältäkin. Mutta ne käännökset, ne vois joskus vaikka opettaakin tiiviiksi..)
liikkeestä seis: 6 (No tuota uppista... alkoi tosi mallikkaasti, kunnes ajattelin, että johan me ollaan kävelty vaikka miten pitkään, liikkuri varmaan kohta sanoo 'käsky'. Mietin omaa askellustani ja sitä että annan käskyn kun vasen jalka on maassa, ja vissiin sitten eläin luki ajatukseni ja teki sen seisomisen jo. Siis pysähtyy ja nytkähtää lähteäkseen uudelleen perääni, minä vilkaisen että ei helvetti eikä se seuraakaan enää ja mihin se jäi, liikkuri sanoo "käsky", minä sanon "top", jolloin hämillään perään hiipivä koira pysähtyy oikein hienosti. :D Varsinainen säälikutonen, minkä takia se ei mennyt nollaksi?!)
hyppy: 9½ (äskeisen jälkeen olin varma, että mitään mahista tulokseen ei enää ole. Pisteitä en ollut seurannut ollenkaan, mutta kuvittelin että oltiin saatu jotain kutosta-seiskaa tähän mennessä ihan kaikesta. Ja eihän se varmaan edes hyppää kuitenkaan, tai jos hyppää, niin ei pysy paikoillaan vaan haistelee estettä tai liikahtaa tai jotain.. alkuperusasento oli vino, huomasin sen, mutta ajattelin että aivan sama. No, eikö se tietysti irronnut kauniisti hyppyyn heti ekalla käskyllä ja seisonut liikkumatta odottamassa.)
kok.vaik: 9

Mutta ihme ja kumma! Yhteensä 175p, ALO1! Meidän toka ykkönen. :) Mahtavaa, kerrassaan mieletöntä! Joukkueen muut koirat sai 134,33p (alo) ja 115,5p (voi). Joukkueen sijoitusta en tiedä eikä edes kiinnosta, mun ainoa tavoite oli päästä osallistumaan ja saada itselle ykkönen. :D

Koira ei ole mitenkään erityisen uupunut, eikä ollut eilen illallakaan. Minä olin ja olen sitten senkin edestä. Se jännittäminen vei mehut aivan totaalisesti. Mutta hulluja on monenlaisia.. kyllä me siis lähetään ens vuonna uudestaan, ellei kisat ole jossain lapin perukoilla. :D