Jalkapallokentällä, ihan uusi paikka meille. Eka saatiin olla tyhjällä mutta luoksetulojen aikaan sinne tuli kolme pikkupoikaa potkimaan palloa - juuri sopiva häiriö siis.

Aloitin tekemällä käskytettynä avoimen luokan jäävät, maahan & seiso. Liikkurille ohjeeksi hokea "käsky!" useampaan kertaan, tekisin kuitenkin omaan tahtiin. Koira ei mennyt missään vaiheessa lankaan, ei kimeään, normaaliin eikä vihaiseen liikkurin huudahdukseen. ;) Itse liikkeet meni kympin edestä, alun seuraamisesta (painoi) ehkä kuitenkin olis puolikas tai kokonainen piste viety.

Luoksetuloa, otin rohkeasti kylmiltään koematkalta tarkoituksena stopata koira ja heittää pallo sen pysähdyttyä. Eihän se vielä osaa, käsimerkki+sanallinen käsky -yhdistelmällä pysähdys venyi monen monta metriä ja koira oli ihan että whaaat. Sitten tehtiin aika monta läpijuoksua että sain sen taas juoksemaan kunnolla (aaargh, mä vihaan ennakointia, uskotteko!), ja sen jälkeen stoppeja lyhyellä matkalla nameja heitellen. Lihapullanpalat vaan kätsysti maastoutui ruskeaan hiekkakenttään ja etsimiseksi meni tämäkin. Aika masennus taas tuli, mä en vaan tajua mitä ihmettä teen tän kanssa. En oo kokeillut vielä sellaista, että jätän samanlaisen lelun koiran taakse ja toinen on mulla. Eka x kertaa vaan luoksetulo ja palkka mun taakse, että ei hidastele sen takapalkkansa takia. Sitten stoppi ja vapautus takalelulle? Mutta kun toi ei oikein oo innostunut paikoillaan olevista leluista, liikkuvat on paljon enemmän sen juttu. Jos namilla sitten? Hitto vie, en minä tiedä. Lopetan tokon kokonaan! :P

Sitäkin mietin, että pitäisköhän siihen ennakointiin eli vauhdin tippumiseen tai kokonaan pysähtymiseen puuttua enemmän. Siis jos miettii arkitilannetta, kutsun koiraa ja se tulee hitaasti, tai stoppaa matkalla haistelemaan jotain tai ylipäänsä tekee mitä tahansa muuta kuin tulee ripeästi luokse, aivan taatusti menen ilmoittamaan hyvin painokkaasti mitä mieltä olen tällaisesta. Miksi mä annan sen treeneissa olla tottelematta tule-käskyä? Tähän saakka oon vaan sanonu tyyliin "oho" tai käskenyt uudestaan vähän painokkaammin "tule". Tajuaako koira siitä mitään?

No, sit otettiin muistaakseni enää seuraamista. Olin aatellu tehdä kentällä bh-kaavion, mutta ne kersat oli keskellä enkä ilennyt mennä sekaan, niin seuruutin kaksi pitkää ja yhden lyhyen kentän sivun. Välissä sai pari namia, loppuun pallon. Alkuun lämmittelyksi paikallaan käännöksiä, sit matkaan. Aluksi painoi mutta loppua kohti parani, käännökset parempia kun tekee eka paikallaan verrattuna siihen, että lähtee kylmiltään seurauttamaan. Pojista ei ottanut häiriötä.

Illalla kotona luoksetulon eteenistumista (selkeesti alkaa olla koiran mielessä edes vähän) ja noutokapulan pitoja, sekä näitä yhdessä. Kapulan kanssa jää helposti tosi kauas, tarkkana että vaaditaan lähelle aina!